نگارش بیزینس پلن و طرح توجیهی

نگارش بیزینس پلن و طرح توجیهی
 

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





طرح توجیهی چه مزیت هایی دارد و به هنگام نوشتن آن باید به چه سوالاتی پاسخ دهیم؟

 

اگر بخواهیم یک تعریف ساده  و کلی را از طرح توجیهی برای یک سازمان بیان کنیم؛ باید بگوییم که طرح توجیهی در حقیقت سنجشی از نقشه ها و برنامه ریزی ها و ابزارهای مدیریتی و یا روش های اجرایی است که ما برای پیشبرد تجارتمان از آن استفاده می‌کنیم. اهمیت یک طرح توجیهی در این است که مشخص کنیم که آیا یک شرکت، گروه و یا سازمان می تواند به تمام قول و قرارهایی که برای خودش گذاشته است عمل کند؟ آیا می تواند طرح هایی را که قرار است اجرا کند حقیقتاً اجرایی نماید؟ و یا این که تمام طرح هایی که دارد همگی بخشی از تخیلات آن هستند و قابل اجرا نمی باشند؟

بنابراین طرح توجیهی در حقیقت به گونه ای است که یک طرح کلی از بودجه بندی، برنامه ریزی و یا نقاط قوت منطقی شرکتها را فراهم می‌کند و به شما این اجازه را می دهد که واقعیت ها را ببینید و بدانید که با توجه به بودجه ای که در اختیار دارید و با توجه به ویژگی هایی که تجارتتان دارد؛ چقدر احتمال دارد که به هدف هایی که برای خودتان مشخص کرده اید برسید.

داشتن یک طرح توجیهی چه مزیت هایی دارد؟

1. موقعیت هایی را که شرکت شما دارد، برای شما مشخص می کند.

(موقعیت هایی که قبل از ایجاد کردن طرح توجیهی ممکن بود که ندانید وجود دارند) و بنابراین شما می توانید با توجه به این موقعیت های جدیدی که برایتان آشکار شده است؛ برنامه ریزی های تجاری خودتان را تغییر دهید.

2. تمرکز را بر روی اعضای تیمتان بالاتر می برد.

از دیگر مزیت های طرح توجیهی این است که شما را وادار می کند تا بر روی اعضای تیمتان تمرکز بیشتری داشته باشید. در حقیقت هنگامی که شما از طرح توجیهی استفاده می کنید؛ درک بهتری را از کاربردهای تجارتتان (که مربوط به تک تک اعضای تیمتان است) خواهید داشت و بنابراین بر روی اعضای تیمتان بیشتر متمرکز می شوید.

3. به شما این امکان را می دهد که مشخصات و ویژگی های اعضای تیمتان را مورد سنجش قرار دهید.

به دنبال مزیت قبلی، طرح توجیهی به شما این امکان را می دهد که مشخصات و ویژگی ها و نقاط قوت و ضعفی را که اعضای تیمتان دارند بهتر بشناسید.

4. احتمال موفقیت پروژه شما را افزایش می دهد.

در صورتی که برای تجارتتان یک طرح توجیهی مناسب و باکیفیت داشته باشید؛ بعد از بررسی این طرح می توانید یک دید کلی و عمل گرایانه ای نسبت به کاری که می خواهید آن را شروع کنید، بدست بیاورید. بنابراین می توانید مشخص کنید که آیا در این کار به صورت عملی موفق می شوید یا خیر. در صورتی که نتیجه های حاصل از یک طرح توجیهی برای شما مثبت بود، می توانید اطمینان حاصل کنید که کاری که انجام می دهید مناسب است و بنابراین در این صورت (وقتی که حساب شدن و دقیق عمل می‌کنید و به پیش می روید) احتمال این که در این کار موفق شوید خیلی بالا خواهد بود.

5. زمینه را برای تصمیم گیری شما گسترده تر می کند.

از دیگر کارهایی که طرح توجیهی برای شما انجام می دهد این است که زمینه را برای شما فراهم می کند تا بتوانید بهتر تصمیم گیری کنید. در حقیقت یکی از اصلی ترین (و نهایی ترین) مرحله های نوشتن یک طرح توجیهی همین نتیجه گیری (و بعد از آن تصمیم گیری برای انتخاب کردن یا انتخاب نکردن) می باشد. طرح توجیهی این زمینه را برای شما فراهم می کند که بتوانید تصمیم بگیرید که می خواهید این کار را انجام دهید یا خیر.

در نوشتن طرح توجیهی باید به چه سوالاتی پاسخ داد؟

ایجاد کردن یک طرح توجیهی کاری است که در راستای پرسیدن سوالاتی انجام می شود. در حقیقت پنج سوال عمده هستند که شما باید با نوشتن طرح توجیهی به این سوالات پاسخ دهید. این پنج سوال به قرار زیر می باشند:

1) آیا برنامه ریزی که من برای شروع کسب و کار جدید کرده ام از نظر تکنیکی عملی است؟

این مهم ترین سوالی است که در یک طرح توجیهی باید به آن پاسخ داده شود. این سوال به شما کمک می‌کند که تعیین کنید که آیا سازمان شما منابع تکنیکی لازم را برای اجرای موفقیت آمیز پروژه ای که قرار است آن را شروع کنید دارد یا خیر.

برای پاسخ دادن به این سوال، شما باید تمام منابع تکنیکی این شرکت  (از منابع سخت افزاری گرفته تا منابع و دارایی‌های، نرم افزاری و خلاصه تمام منابعی که شرکتتان دارد) را بررسی کنید و ببینید که آیا می توانند احتیاجاتی که اجرا کردن این پروژه خواهد داشت را برآورده کنند یا خیر.

2) آیا طرحی که می خواهم اجرا کنم قانونی است؟

باید از خودتان بپرسید که آیا سازمان شما می تواند از پس مقررات قانونی که در این رابطه قرار دارد بر بیاید. آیا می تواند مقرراتی را که برای تکمیل کردن این پروژه مورد نیاز است را رعایت کند؟ آیا از نظر قانونی در این رابطه مشکلی پیدا نمی‌کند؟

در این مرحله شما باید تمام مراحل قانونی را که برای به راه اندازی این پروژه در تجارتتان مورد نیاز دارید، بررسی کنید. در صورتی که چنین وضعیتی پیش نیاید و شما نتوانید از پس مقررات قانونی که در این رابطه وجود دارد بر بیایید؛ بدون تردید در کارتان شکست خواهید خورد!

زیرا در این صورت حتی در صورتی هم که تا مراحل اولیه کار پیش بروید؛ وقتی کمی جلوتر بروید خواهید فهمید که شرکتتان از نظر قانونی برای ادامه کار به مشکل برخورد خواهد کرد و بنابراین مجبور می شوید که کار را متوقف کنید. لذا سعی نمایید این مرحله را به درستی بررسی کنید و تمام ملزومات قانونی که باید در طول کار انجام پروژه به آن توجه داشته باشید را برآورده سازید.

3) آیا این طرح از نظر عملیاتی قابل اجرا می باشد؟

یکی دیگر از سوالات مهمی که باید در این زمینه از خودتان بپرسید این است که آیا این طرح از نظر عملی ممکن است یا خیر. این سوال نیز به جای خودش خیلی اهمیت دارد به این دلیل که در صورتی که طرح شما از نظر تکنیکی و عملی (و یا از نظر مالی و غیره) قابل اجرا نباشد، شما نمی توانید انتظار داشته باشید که کارتان بدون مشکل حل شود. بنابراین برای این که زمان، انرژی و هزینه ای که قرار است برای این کار صرف شود را هدر نداده باشید؛ یکی از مهم ترین کارهایی که باید انجام دهید این است که بررسی کنید که آیا کاری که می خواهید به انجام برسد از نظر عملیاتی قابل اجرا شدن است یا خیر.

4) آیا این پروژه در یک دوره محدود (و معقول) زمانی قابل اجرا است؟

ممکن است شما طرحی داشته باشید که به طور کلی قابل اجرا باشد ولی انجام دادن این طرح در یک دوره خاص زمانی قابل اجرا نباشد! شما باید بررسی کنید که آیا در یک دوره زمانی محدود می‌توانید طرح را به پایان برسانید یا این که این طرح اجرا شدنی است؛ ولی برای اجرا کردن آن نیاز به زمانی بیشتر از آن دوره زمانی محدودی دارید که برای خودتان مشخص کرده اید! باید به این سوالات پاسخ دهید و یک برنامه ریزی واقع گرایانه ای را برای تکمیل پروژه خود ایجاد کنید در غیر این صورت بدون تردید با مشکل مواجه خواهید شد.

5) آیا این پروژه و طرح از نظر اقتصادی قابل اجراست؟

آخرین سوالی که شما باید در این زمینه از خودتان بپرسید این است که آیا طرحی که می خواهید آن را اجرا کنید از نظر اقتصادی قابل اجرا می باشد یا خیر. شما باید برای پاسخ دادن به این سوال منابع مالی خود را چک کنید و بر اساس عوامل مختلف و متفاوت از قبیل هزینه تکمیل و تخمین هزینه اصلی و بودجه و غیره تصمیم بگیرید که این طرح برای شما به صرفه خواهد بود یا خیر.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






نوشته شده در تاريخ دو شنبه 9 تير 1399برچسب:, توسط رایان بهروزی
معرفی پرفروش ترین کتاب های انتشارات کلید پژوه (دسته کتاب های اقتصاد و مدیریت) معرفی پرفروش ترین کتاب های انتشارات کلید پژوه (دسته کتاب های روانشناسی) نکات مهم در نگارش بیزینس‌پلن یا برنامه کسب‌وکار طرح توجیهی کسب و کار : راهنمای مراحل تهیه و نوشتن طرح توجیهی چیست 100توصیه برای این که در نوشتن طرح تجاری موفق شوید! (بخش دوم) 100 توصیه برای این که در نوشتن طرح تجاری موفق شوید! (بخش اول) 4 ويژگي كه براي انتخاب نام برندتان بايد در نظر داشته باشد! 9 نکته مهم که برای نوشتن پایان نامه باید به آن توجه داشته باشید. چگونه در هشت قدم آسان یک برنامه تجاری ساده بنویسید! طرح توجیهی چگونه نوشته می شود؟ طرح توجیهی چیست 20 دلیلی که باید بیزینس پلن داشته باشید طرح تجاری چگونه می تواند منجر به افزایش میزان سرمایه شرکت شما شود؟ می خواهید برای شرکتتان یک بیزنس پلن بنویسید؟ بیزینس پلن چیست و اجزای آن کدامند؟ مرحله های نوشتن یک طرح تجاری (بیزنس پلن) کدامند؟ انواع بیزنس پلن ها کدامند؟
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک